Családi cége van? Már nem sokáig

2018.03.17. 10:05

A családi vállalkozások méretük és működésük miatt egy sor speciális kihívással küzdenek, amelyek ismeretlenek a többi, külön menedzsment által irányított cég számára. Tipikusan ilyen, hogy az érzelmeknek, emberi kapcsolatoknak sokkal nagyobb a szerepe, ami ugyanúgy lehet az erőssége, mint a gyengesége egy cégnek.

A gyengeségek, sérülékenységek tipikusan a generációváltásnál erősödnek fel. A felmérések szerint a családi vállalkozások egyharmada éli csak túl a generációváltást – derül ki Peter Leach, a Deloitte UK partnerének 'Családi Vállalkozások' című könyvéből. Ennek oka sokrétű. Egyrészt sok cég vezetése nem is gondol arra, hogy egyáltalán át kell majd adni a stafétát a következő generációnak. Másrészt ha elő is kerül ez a kérdés, nagyon sok múlik az érintettek hozzáállásán.

Jól mutatja, hogy ez a probléma egyre súlyosabb, hogy nagyon magas a 65 év feletti cégvezetők aránya. Ez a kör már nyugdíjas korú, ám még mindig rendkívül nagy számban aktívak a saját cégben. A 40 alattiak aránya nagyon alacsony, mindössze 13 százalék, ami azt jelenti, hogy a vállalkozások jó részének hamarosan komolyan szembe kell néznie a generációváltással.

Az első probléma itt, hogy a cégvezető nem, a család többi tagja – adott esetben tulajdonostársak, a vállalkozásban pozíciót betöltők – viszont már végrehajtaná a váltást. Vagyis a cégben feszültséget okoz, hogy az idősebb ügyvezető nem akarja átadni a stafétát a fiatalabbaknak. A feszültség oka lehet az, hogy a cég irányításában a generációk között eltérőek az elképzelések: az idős cégvezér nem változtatna a stratégián, a fiatalabbak viszont igen.

A második probléma, hogy egyáltalán senki sem gondol a váltásra, és az hirtelen következik be. Vagyis a családban senki sincs felkészülve arra, hogy átvegye az ügyek irányítását, így a cégben akár hosszú ideig is állnak a dolgok, nem születnek meg a fontos döntések.  

Akár az is előállhat, hogy a gyerekek nem is akarják főállásban a céget vezetni, vagy éppenséggel többen is jelentkeznének az egyszemélyes feladatra (képünk illusztráció)Forrás: AFP


A harmadik probléma, hogy az átmenet nagyon hosszú, és a különféle viták miatt a váltásig nem születnek meg a fontos döntések –

és a késedelem akár a cég életébe is kerülhet. Itt leginkább arról van szó, hogy a gyerekek más utat jelölnének ki a vállalkozás számára, az idős cégvezető azonban ragaszkodik a maga elképzeléséhez, ebből pedig patthelyzet alakul ki. A negyedik dolog pedig az, hogy a családi cégekben sokkal erőteljesebb az érzelmi szál.

Ha a cégvezető a legjobb utódot akarja a cégben, nem biztos, hogy a gyerekei között találja azt meg. Ha mást talál a cég élére, az óhatatlan viszályokhoz vezet – ám ez a ritkább. Hiszen az érzelmi szál sokkal erősebb, és meglehetősen nehéz a saját család érdekeit háttérbe szorítani a cég jövője érdekében. Sokkal gyakoribb, hogy a gyerekek viszik tovább a vállalkozást, ám ők nem alkalmasak a cégvezetésre.

generációváltáscsaládi vállalkozáscégvezetésDeloitte