Külpiac nélkül nincs jövője a magyar vállalkozásoknak

2018.07.03. 18:33

Elég merész kijelentést tett a Magyar Külgazdasági Szövetség elnöke a Növekedés.hu-nak adott interjújában: álljon félre az a menedzser, akit nem érdekel a külpiac. A szakember szerint az exporthoz viszont versenyképesség és hatékony kormányzati támogatás szükséges.

Szűrni kell a cégpiacot, hiszen az a menedzser, aki napjainkban kijelenti, hogy nem érdekli a külpiac, az álljon félre. Ő ezzel a szemlélettel biztosan nem hozza el a gazdasági növekedés lendületét és a versenyképességet – mondta Horváth Miklós, a Magyar Külgazdasági Szövetség elnöke a Növekedés.hu-nak adott interjúban.

Az elnök szerint alapvetően jó a kormány hozzáállása a cégek külpiaci támogatásában, de a gyakorlat teszi a mestert és ennek a vállalkozások vannak a birtokában, nem a kormányzat. Ez bénítja a versenyképesség érdekében hozott intézkedések hatásfokát, márpedig most a versenyképesség a fő cél, hiszen ettől lesz hazánkban stabilitás és növekedés. Ebben próbál híd szerepet betölteni a szövetség, de  természetesen ezek csak a feltételek megteremtését szolgálják, hiszen a külföldi vevőt nem a kormány vagy a szövetség hozza majd.

Ahhoz azonban, hogy külföldön is versenyképesek legyünk,

itthon is a külföldi országokban megszokott teljesítmény és munkafolyamat szükséges, aminek érdekében a hazai cégeknek növekedniük kell.

A szövetség szerint növelni kéne a külpiaci jelenlétre fordított kormányzati támogatás mértékét. Ha egy olyan hazai céget keres meg egy külföldi partner, amely például a belföldi szakvásárokon kiállít, de valójában a külföldi piacon éretlen és piacképtelen, mert az életciklusa még nincs abban a fázisban, hogy valamit fel tudna mutatni, az nemcsak kellemetlen, de rontja is a magyar piaci imázst.

Nem csak kellemetlen, de imázsromboló is, ha egy külpiacra éretlen hazai cégnél jelentkezik egy külföldi partner - oktatásra és támogatásra lenne szükség (képünk illusztráció)Forrás: Photononstop/Philippe Turpin

Horváth Miklós szerint elsősorban oktatásra lenne szükség. Üzleti kultúra kérdése is, hogy felismerjük annak előnyét, hogy mivel jár az, ha egy-egy vállalkozás külföldön is meg tud jelenni. És ehhez bizony tanulni kell az újabb és újabb trendeket, fortélyokat. A külpiacra jutásra előbb a vállalkozók fejében kell rendet tenni. A kérdés az, miként lehet még több és még jobb cégtulajdonost, menedzsert kinevelni, irányítani és terelgetni. Olyat, akit érdekel a külgazdasági stratégia.

A teljes interjú a Növekedés.hu-n olvasható el.

Horváth MiklósexportMagyar Külgazdasági Szövetség