Kis cégek nagy aduja

2015.02.25. 12:43

A cafeteria és a bónusz tipikusan nagyvállalati juttatás. De némi leleménnyel egy kkv is tud jutalmazni.

A cafeteria és a bónusz olyan nagyvállalati juttatás, amellyel a kisvállalkozás nem tudja felvenni a versenyt, mást kell kitalálnia. A munkavállalókat a cég méretétől függetlenül valószínűleg egy nem várt összeggel lehet a legboldogabbá tenni. Ugyanakkor nem ajánlott nagyon konkrétan körvonalazott cél nélkül prémiumot kilátásba helyezni.

A lényeg, hogy fontosnak érezzék magukat

Fata László cafeteriaszakértő szerint a legkisebb cégeknek sem kell lemondaniuk a béren kívüli juttatásokról. Bár nem ismert hivatalosan elfogadott minimál érték, mekkora forgalomtól gondolkozhatnak ilyesmiben, de 13 750 forintból már bármely főnök 10 ezer forintos Erzsébet-utalvánnyal örvendeztetheti meg a munkavállalóit. „Ezzel érdemes és ezzel is szokták kezdeni a kkv-k, meg a Széchenyi Pihenő Kártyával, mert ez havi 8-20 ezer forint jól elkölthető juttatást biztosít a dolgozóknak– tájékoztat a szakember. – Kulcsmunkatársak esetén szóba jöhet valamilyen magasabb szintű szolgáltatás, például egészségügyi ellátást nyújtó magánbiztosítás. Tapasztalatom szerint ez kifejezetten VIP gondoskodás érzetét kelti abban, aki megkapja, emiatt lojálisabb lesz a céghez. Még ennél is szofisztikáltabb megoldás, amikor nem a meglévő lakáshitel törlesztéséhez, hanem közvetlenül a lakás vásárlásához nyújt támogatást egy cég. Láttam már példát arra, hogy vidéki kkv ezzel tulajdonképpen szorosabban kötött magához egy munkatársat: aki a családjával együtt letelepszik, azt nehezebben csábítja el másik városba a konkurencia. Nagyon hatásos, ezzel egy magasabb fizetés sem veszi fel könnyen a versenyt, márpedig a munkahelyváltást az esetek döntő többségében a bérelőny dönti el.”

Ha banális is, magyarázzuk el

A hazai juttatási gyakorlatot jó ismerő szakember kitér arra, nagyon fontos elmagyarázni minden apró tudnivalót a kártyákról, pénztári juttatásokról és az utalványokról. Hangozzon el részletesen, hogyan lehet ezeket használni, hogy melyik üzletekben fogadják el, hogy például a papír alapú utalványokból nem adnak vissza a pénztárnál, hogy érdemes figyelni az egyes juttatások szavatosságát.

Fajlagosan többet kap, aki azonos névértéken az utalványt választja a készpénz helyett

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Adózva a kevesebb a több

Fata László elmeséli, a kkv-k általában nem tervezetten, inkább ad hoc módon adnak béren kívüli juttatásokat. Ez olykor nem is baj: „Minden iparágnak megvannak a maga erős hónapjai. Ha ilyenkor a megnövekedett forgalom miatt váratlanul beesik egy nagyobb összeg, hatásosabb egyben átadni a dolgozóknak azt a néhány tízezer forintot, mint havi bontásban pár ezrenként.” Hozzáteszi, aki a bére egy részét zsebbe kapja, nem a számfejtett összeghez fogja mérni az extrákat. Pedig, hogy ismét az Erzsébet-utalványt hozzuk fel példának, 13 750 Ft munkáltatói költséggel kaphat 10 ezerért utalványt a dolgozó, vagy 7015 forintot adózott készpénzben. „Már csak azért is érdemes erre felhívni a dolgozók figyelmét, mert ez az egyetlen lépés is fehéríti a gazdaságot – magyarázza Fata László. – A zsebbe fizetések esetén sokan azt hiszik, hogy ők ezzel nem bukhatnak le, de elég egyetlen munkajogi vita ahhoz, hogy kiderüljenek a szabálytalanságok. Szóval még az ennyire szerény juttatások esetében is megéri rövid távon látszólag rosszabbul, hosszú távon jól járni.”

Kis befektetéssel is lehet csapatot építeni

Fata László úgy véli, még egy félnapos kirándulás is csomagolható bónuszként, de ehhez nagyon céltudatos vezetői kommunikáció kell. A csapatépítés, a kirándulás, a családi nap mind erősítheti a kötődést, ha világos, miért szervezik. „Amikor a vezető minden különösebb apropó nélkül például birkapörköltet főz a kollégáknak a saját kertjében, hiába nagyvonalú gesztus tőle, a munkatársak titkon talán a fogukat szívják, miért nem lehetnek ehelyett otthon a családjukkal. De ha a főnök tudatosan kiemeli, hogy olyan hajtós időszakon vannak túl, annyi túlóra áll mögöttük, olyan sikeres hónapokat zártak, hogy ezt meg kell ünnepelni, akkor még ez a pár közös óra is évekre összekovácsolhatja a csapatot. Ez pedig jelentős hozzáadott érték.”

Fél napos kalandparkozás több évre megerősítheti a csapatszellemet

Forrás: Kings Island

Ugyanez vonatkozik arra, amikor kiszakítjuk a napi rutint a megszokott környezetből. Zsibbad az agyunk az értekezleten? Előfordul. De nem az erdőben, a szaunában, a jaccuzziban, ahová időnként elvihetjük a kiválasztott munkatársainkat. Ez is egyfajta befektetés, ráadásul hozhat olyan ötleteket, adhat akkora plusz lendületet, amely már közvetlenül a munkafolyamatokban előrelépést jelent. „Egy tudatosan szervezett hétvégi sporteseménynek vagy wellnessezésnek az a céges üzenete, hogy a vállalatnak fontos a fitt, kipihent dolgozó” – mondja a szakember.

Előbb-utóbb a kis cégek is belenőnek

Startupnak startup ugyan a BalaBit, de olyan dinamikusan növekszik, hogy egyre több nagyvállalati megoldást tud megengedni magának. Mint azt Gyetvai Csilla HR-igazgató elmeséli, van cafeteriarendszerük, biztosítási, nyugdíj-, egészségügyi, szabadidős és kulturális juttatásokkal, de útiköltség-támogatást is választhatnak a kollégák. Mivel dolgozóik többsége a fiatal generációhoz tartozik, lakáscélú támogatást is adnak annak, aki igényli. Mint mondja, nem meglepő módon ez az egyik legnépszerűbb elem. A bónuszt és a prémiumot azonban teljesítménycélokhoz kötik. „Kínálunk számos egyéb lehetőséget is, többek között szakmai és nyelvi képzéseket, támogatjuk, ha a kollégák szakmai konferenciákon és meetupokon vesznek részt, sportpálya-bérletek és sportversenyek regisztrációs díjait vagy azok egy részét térítjük meg – teszi hozzá. – Külön kiemelném a „vonzó munkahely” nevű projektünket, melynek keretében a dolgozók által javasolt fejlesztéseket valósítjuk meg. Az ingyen kávé, csocsó és ping-pong asztal már sok helyen általános, de a céges rendezvényeink – sör-virsli partik, BalaBit reggelik és egyéb események – is azért rendszeresek, hogy aki nálunk dolgozik, érezze jól magát.”

Györkő Zoltán, a BalaBit ügyvezetője

Forrás: Kesmarki Peter

Mert így a munkatársak is érdekeltek

A Gazdagmami ügyvezetője, Vida Ágnes arról számol be, hogy alkalmazottainak minden évben SZÉP kártyát utalnak ki, függetlenül a teljesítménytől. „Jutalmat nem osztunk, az alapbér mellett van viszont teljesítménybérezés az ügyfélszolgálaton – tájékoztat –, ez pedig attól függ, mennyi csomagot kellett becsomagolni, kipostázni, hány ügyfelet kellett felhívni például azért, mert csúszik a fizetéssel. Ezt azért találtuk ki, hogy a munkatársak is érdekeltek legyenek egyrészt az elmaradt befizetések behajtásában, másrészt, amikor egy kampány miatt a megszokottnál sokkal több a vásárló, akkor ők is motiváltabban dolgozzanak. Nálunk nagyon bevált ez a rendszer, mert így amikor a cég sikereket ér el, sok az új vásárló, akkor azzal mindenki jól jár.”

Vida Ágnes, a Gazdagmami ügyvezetője

Fotó: Szabó Gábor - Origo

A motiváció az első

Huszthy Balázs, a SmartVineyard PR-marketing menedzsere arról számol be, náluk nem a juttatásrendszer dominál, de úgy vélik, bármely bónusz célja a motiváció, ebben pedig juttatás nélkül is erősek: „Nagyon fontos előnyünk, hogy mivel itt mindannyian olyasminek vagyunk a része, ami a nulláról épült, sokkal inkább a sajátunknak érezzük. Én például egy olyan dinamikusan fejlődő céget hagytam ott a startup-életformáért, ahol ma már 300-an dolgoznak, elégedett voltam a pozíciómmal, és többet kerestem, mint itt az elején. Mégis megtalálok itt mindent, ami miatt jól érzem magam egy munkahelyen, és elmondhatom, hogy a kalandvágy hozott ide. Jó döntés volt” – így a szakember.

Huszthy Balázs, a QuantisLabs PR-menedzsere, és Árendás Csaba alapító-ügyvezető

Forrás: QuantisLabs

Nehéz a készpénz vonzerejét felülmúlni

Duma László, a Returpack Kft. alapítója eddig minden cégében fontosnak tartotta a bónuszt, szerinte az erőfeszítéseket díjazni kell, az embereket pedig motiválni. Az ő szervezetükben ennek nincs feltétele, bárki bármikor kaphat jutalmat, ha átlagon felül teljesít. „Minden időszak elején felállítjuk a célt, a vezetőket nagyobb intervallumban, félévente-évente, mindenki mást havonta értékelünk. Sajnos emiatt a bónusz kicsit be is épül az elvárások közé, ezzel elveszti egyik funkcióját. A bónuszra elkülönítünk egy bruttó összeget, és 5-6 lehetőséget ajánlunk fel: készpénzt, étkezési jegyet, ajándékutalványokat, egészségutalványokat, de mivel ki-ki összelegózza a saját portfólióját, a végeredmény nettó értékében jócskán lehetnek különbségek. Az a tapasztalatunk, hogy általában túl kényelmesek számolgatni és mérlegelni. A készpénz messze a legnépszerűbb juttatás.”

Duma László, a Returpack Kft. ügyvezetője

Fotó: Bielik István - Origo

 

cafeteriaprémiumkkvbónuszjuttatás