Nem is hinné, milyen sokat számít egy szép iroda

2015.06.30. 07:00

Semmi új nincs abban, hogy mindenki jó hangulatra törekszik a munkahelyén, de a kreatív iroda sokkal többről szól: a munkaerő megbecsüléséről.

Gyorsan dőlnek le a korlátok, mintha világszerte afelé haladna a konszenzus, hogy a munka eredménye nagyon szorosan összefügg a munkavégzés körülményeinek minőségével, ezt pedig muszáj komolyan venni.

Forrás: MádiLáncos Stúdió/Babecz Ákos

Bár igazán nem sok vállalat bérel kecskét a kertgondozáshoz, ad ingyen menzát a munkavállalóinak, szerel fel függőágyakat a biliárdterembe, az iroda korszerűsítéséhez nem kell Google-nak lenni. A korszerű munkahely tudatosan maga mögött hagy mindent, amit a steril fehér fal, a kényelmetlen székek, a sivár és igénytelen berendezés jelent. Minden babzsák, minden csapatépítés, minden közösen töltött péntek estének van egy második jelentése. Azt villogják neonfeliratként, kollégák, ti nekünk nagyon sokat értek, ezért komoly energiát fordítunk arra, hogy minél tovább velünk maradjatok.

Alig várjuk, hogy beérjünk

Ma általános trend, hogy odafigyelünk magunkra és a környezetünkre – hol és hogyan lakunk, mit eszünk –, ezért logikus, hogy az irodánkkal kapcsolatban is hasonló elvárásokat fogalmazzunk meg, véli Láncos Áron belsőépítész, a MádiLáncos Stúdió ügyvezetője. A cégvezetők is érzik, mennyire fontos, hogy a munkahelyünk egészséges, ergonómikus, inspiratív hely legyen, ahová jó bemenni reggel, ahol jólesik dolgozni: „Míg régebben az irodadizájn lényege a reprezentáció volt, ma inkább arra fektetnek hangsúlyt, hogy az ott dolgozóknak ideális munkakörnyezetet teremtsenek” – mondja a szakember.

A határok elmosódtak

Nagyítóval kell keresni azt a céget, ahol a névleges napi 8 óra valóban 8 óra. Az dönti el, mikor állunk fel az íróasztalunktól, ahol a feladatainkban éppen tartunk. Miért ne tegyük tehát minél lakályosabbá ezt a helyszínt? Mivel a munkahely és az otthon határai sokszor elmosódnak – a projektalapú munka a szabadúszásra hasonlít, a home office és a hoffice egyre népszerűbb –, induljunk ki abból, hogyan lazítanánk a lakásunkban. Így kerülnek az irodába a kényelmes kanapék, a csocsószoba és a baba-mamaszoba, ezért nem abszurd heti egy reggeli vagy korlátlan kávé és ásványvíz a munkahelyen, így válik egyre kevésbé szokatlanná a céghez rendelt masszázs, a tárgyalóba szerelt projektor.

Forrás: MádiLáncos Stúdió/Babecz Ákos

A konyhán látszik a legjobban

„Az informális, nem tipikusan irodai terek és bútorok segítik a munkatársak közötti kommunikációt, a változatosság növeli a kreativitást és kezdeményezőkészséget – mondja Láncos. – Jó példa erre az irodai konyha evolúciója. Régen kis, ablaktalan maradékterekben alakították ki. Ma méretét és elhelyezést tekintve is fontos közösségi tér, ahol a puszta étkezésen kívül lehet elvonultan dolgozni, tárgyalni, találkozni. Ezt a változatos berendezés – bárasztal, padok, beülős boksz – is támogatja.”

A Jones Lang LaSalle Kft. első negyedéves ingatlanpiaci körképéből kiderül, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan idén is csökken az üresedés, élénkül a bérlői aktivitás. A budapesti irodapiacon az agglomerációban áll a legtöbb üres helyiség, Dél-Budán azonban relatíve magas a kihasználtság. A bérlői aktivitás a bázishoz képest 17 százalékot növekedett.

A legmagasabb, 20 euró/m2/hó körüli bérleti díjat csak néhány belvárosi iroda kéri el, az átlagos ajánlati árak az „A" kategóriás épületekben változatlanul nagyjából 11-14 euró/m2/hó között állnak. A Jones Lang LaSalle vezető elemzője szerint a nagyvállalatoknál az ingatlannal kapcsolatos döntések mozgatórugója a portfólió átszervezése, a kis és közepes cégeknél pedig a minőségi ugrás a helyszínben vagy a műszaki paraméterekben.

Használjuk ki a teret

A kétszintes tér nálunk ugyan annyira nem jellemző, mint az Egyesült Államokban, de például a LogMeIn idén felavatott irodáján világosan látszik, megpróbáltak kibékíteni néhány ellentmondást. A zajt elnyelő padlószőnyeg, a mobilizálható tér, az ergonóm bútorok, az állítható asztalok mind kettősséget igyekeznek kiszolgálni – hiszen a nagy, egybenyitott tér és az elvonulás lehetősége egyaránt létjogosult az irodai munkában. Csakhogy a négyzetméterár mindenhol drága, egy nagyváros ideálisnak tartott – zöldövezeti, frekventált vagy jó közlekedési csomópontban álló – részein pedig különösen. Erre is megoldás a rugalmasan változtatható belső tér, ami napjainkban világtrend.

Forrás: MádiLáncos Stúdió/Babecz Ákos

A rugalmasság alapfeltétele a mozdítható eszköz és a wifi, tájékoztat Láncos Áron. „Az egyterűsödés nyomán a munkahelyek könnyen mozgathatók, alakíthatók, bővíthetők, a bútorfejlesztésnek pedig lényegi elemévé vált az akusztika. A hangelnyelő mobil térelválasztó paravánok, függesztett elemek, fókuszdobozok nagy választékát kínálja a piac.”

El ne szökjön a tehetség

Ha egy vállalat igazán minőségi munkaerőt szeretne felvenni, nem elég megnyerni az állásinterjú csatáját. Azt is el kell tudnia érni, hogy a tehetségeseknek maradni legyen kedvük. Ez azt jelenti, az iroda minden szexepiljét felhasználhatjuk a kiválasztás folyamatában – de azt is, okos döntés már eleve azon igyekezni, hogy szinte fájjon onnan kilépni. „A tágas és változatos közösségi terek mellett a karakteres, a cég és az ott dolgozók identitását, filozófiáját, életérzését kifejező dizájn is fontos, amivel lehet azonosulni – meséli Láncos Áron, és hozzáteszi, ebben a startupok a legmerészebbek. – Az olyan grafikai és installációs elemek, mint hinta, csúszda, tűzoltólétra, térelválasztónak szolgáló növények mellett elférnek olyan gagek, mint a Ustream ikonikus túrórudi-automatája, vagy a saját kézműves söre.”

Forrás: MádiLáncos Stúdió/Babecz Ákos
Mennyire drága a korszerű iroda?

Láncos Áron szerint bár az átalakítás általában jelentős beruházás, zsebbarát projektek is hozhatnak minőségi változást. Ebben egy tapasztalt tervező sokat tud segíteni. „Egy jól működő iroda záloga a vállalat ügymenetét támogató, jól végiggondolt és megtervezett elrendezés. Emellett ismerni kell az elérhető anyagokat és termékeket, hiszen árban és minőségben rendkívül nagy a szórás. Van ugyanakkor olyasmi, amin nem lehet, nem is érdemes spórolni: az ergonomikus irodabútor, világítás és akusztika mind kutatás- és fejlesztésigényes, ennek megfelelően drága. Ugyanakkor épen ezek a nem hangulati elemek befolyásolják leginkább a dolgozók egészségét, közérzetét" – magyarázza a belsőépítész.

Előbb-utóbb kinőjük

Az irodát költöztetni mindig macerás és nagyon drága, ezért érdemes hosszú távon átgondolni a szempontokat: melyik csapat bővül hat hónapon belül? Van rá esély, hogy kiszervezzük a salest? Kapjanak-e asztalt a külsősök? Milyen más funkciót szolgálhat még a tárgyaló, ezért érdemes-e kétszer akkora szobában gondolkozni, mint ahol a jelenlegi munkavállalók mind elférnének?

belsőépítészet, kreatív iroda, MádiLáncos Stúdió/Babecz Ákos

Forrás: MádiLáncos Stúdió
Az nem alkohol, csak a 21. század

Noa Santos, egy York-i belsőépítész, aki óradíjért dolgozik, és Homepolish nevű dögös kis butikcégében buldózerrel támad neki a megcsontosodott hagyományoknak, például nagyon fontos trendnek tartja a minibárként funkcionáló zsúrkocsit. Inkább állva, mint ülve gyűjti maga köré az embereket, könnyen tisztítható, ha pedig útban van, egy mozdulattal áttolható egy másik szobába. A tervezők egyik kedvenc feloldott ellentmondása az állandóságot sugalló, mégis spontán és rugalmas környezet. A bárkocsi ezt jelképezi.

Ne csak a teret, a kollégákat is értsük meg

„Évről évre több jó iroda épül, tehát van perspektíva, vannak jó irodatervezők Magyarországon. Fontos, hogy a vezetőnek legyen világos képe arról, hogyan működik a vállalat, hova akar eljutni. Ezt a tudást és víziót adja át egy olyan tervezőnek, akinek van kellő referenciája, akiben megbízik, akivel jól tud kommunikálni. Aztán hagyja dolgozni” – zárja gondolatait Láncos Áron belsőépítész.

munkahelystartupIrodaépítészet