Így találhat megbízható beszállítót

2015.08.18. 14:21

Függetlenül attól, hogy az ember milyen típusú céget vezet, a beszállítóknak kulcsszerepe van a vállalat sikerességében. Hozzunk létre egy megbízható rendszert, ami alapján lekövethetjük és értékelhetjük beszállítóink teljesítményét. Ez az egyik legfontosabb lépés, hogy cégünk zavartalanul és a lehető legproduktívabb módon működjön.

A beszállítók értékelése nem könnyű folyamat. Sok különböző technika és formula használható, ezek kiválasztása, és a szempontok súlyozása az üzlet jellegétől függ. Ahhoz, hogy megfelelő win-win kapcsolatot tudjunk kialakítani a beszállítóinkkal, alvállalkozóinkkal az elsődleges feladat az értékrendszer felállítása kell, hogy legyen – írja a Piac és Profit, összefoglalva Kohl Zsuzsanna, a Framework Hungary Kft. ügyvezetőjének a SUPER 2020 Road Shown tartott előadását.

A megbízható beszállító sokban hozzájárulhat cégünk sikeréhez

Forrás: Getty Images/(c) Comstock/Comstock

1. Kritériumrendszer felállítása

Készíthetünk kérdőíveket, amelyben az alkalmazottakat kérdezzük a beszállítókkal kapcsolatos tapasztalatokról. Természetesen a cég saját folyamatai és igényei határozzák meg elsődlegesen az alkalmazandó kritériumokat, de például a kompetencia, a kapacitás, az elkötelezettség, az ellenőrzés, anyagi háttér, költségek, folyamatosság, átláthatóság, és kommunikáció jó szempontok lehetnek.

2. Információk begyűjtése, adatok kezelése

A kritériumrendszer kialakítása és megfogalmazása után, minden szükséges információt meg kell szereznünk, és rögzítenünk azokat, hogy bármikor visszakereshetőek legyenek. El kell döntenünk, hogy ki lesz a vállalatban felelős az adatok vizsgálatáért.

3. Megfelelőség vizsgálata

A potenciális és a már meglévő beszállítók megfelelőségének vizsgálata auditok által is történhet.  Ezt alkalmazhatjuk, ha célunk a szerződéskötés lehetőségének feltárására, esetleg több potenciális szállító összehasonlítása, vagy szerződéskötés után is. Általános tapasztalat, hogy a hosszabb ideje a piacon működő megbízhatóak, hiszen ők nagy valószínűséggel minőségi termékeket, szolgáltatásokat kínálnak.

Biztos vevőkörük és elegendő megrendelésük van.

4. Tartsuk fenn a jó kapcsolatokat

Az elfogadott beszállító megfelelőségét folyamatosan vizsgálni kell a teljesítések alkalmával, időszakosan, valamint a szerződések meghosszabbításakor. Ha nem vagyunk elégedettek, felfüggeszthetjük a velük való együttműködést, de stratégiai szempontból mégis jobb megtartani őket, lehetőséget adni nekik, hogy kijavítsák a problémát.  Ha viszont elégedettek vagyunk velük, mutassuk ki, adjunk nekik még több megbízást. A sikeres vállalatok megbecsülik beszállítóikat. Gyakran és nyitott módon kommunikáljunk velük, és bár a technológia nagyszerű dolog, ne tekintsünk el a személyes kapcsolattartás előnyeitől, amelyet egy telefonbeszélgetés, vagy személyes tárgyalás nyújthat.

Kerüljük el a konfliktusokat, legyünk egyenesek és átláthatóak, biztosítsuk, hogy értsék az igényeinket és elvárásainkat. Ha alapos munkát végzünk, megtalálhatjuk azokat a partnereket, akik a lehető legnagyobb mértékben alkalmasak a közös és gyümölcsöző munkára. Ennek pozitív hatásait érezhetjük bevételeinken, a tárgyalási pozíciónkon és a nyújtott szolgáltatás minőségén is – írja a Piac és Profit.

kapcsolatbeszállítómegbízhatóság