Újabb információk érkeztek a NAV online bekötésről

2018.05.16. 20:03

2018. július 1-től élesedik a számlaadat-szolgáltatási kötelezettség, amely minden gazdálkodót érint, amely más cég felé legalább 100 ezer forint áfatartalmú számlát állít ki. A digitalizáció irányába tereli a cégek számlázási folyamatait, hogy a NAV felé az adatküldésnek azonnal, automatikusan kell megvalósulnia a számla lezárásakor. Az RSM.hu blogban Sztankó Dániel vezető adószakértő összeszedte a legfontosabb tudnivalókat és kérdéseket.

Az azonnali és automatikus adatküldés a legnagyobb kihívás a cégeknek.

Ez minden vállalkozás minden számláját érinti, amelyiknek az áfatartalma eléri a 100 ezer forintot. A jogszabály megengedi, hogy a számlázóprogram helyett egy másik alkalmazás küldje a jelentést az adóhatóság felé, de természetesen itt is elvárás az azonnali és emberi beavatkozás nélküli adatküldés. A nem jelentett számlák után számlánként félmillió forint a bírság felső határa.

A cégeknek eddig is jelenteniük kellett a számlázóprogramjukat az adóhivatal felé. 2016 óta azt is lehetővé kell tenni, hogy egy adott időszak vagy sorszámtartomány számláit a NAV egy XML formátumú adatexportálással megkaphassa.

A kötelező online adatszolgáltatás elmulasztásának bírsága számlánként 500 ezer forintig terjedhetForrás: Origo

Az első lépés, hogy a számlázóprogram fejlesztői elvégezzék ezt a fejlesztést. Második lépésként fontos eldönteni, hogy minden számlát beküld-e a cég az adóhivatal felé, vagy csak a jogszabályi kötelezettség alá eső 100 ezer forint áfatartalmat elérő számlákat.

Nyilvánvaló, hogy az adóhivatal a beérkezett adatállományból - szintén emberi beavatkozás nélkül - könnyebben mutat rá a számlázás vagy a számlázóprogram esetleges hibáira, melyekről szerencsésebb esetben a hibaüzenetekből - és nem az adóellenőrzésen - értesül a cég.

De nem csak a technológiai felkészülés az egyetlen feladat.

Az adatszolgáltatás megkezdéséhez újabb speciális NAV technikai azonosítót kell igényelni, melynek előfeltétele a működő Cégkapu. Az egyedi azonosítóval az adatbeküldést és fogadást csak az arra felhatalmazott tudja lebonyolítani és ellenőrizni, ezzel kibővül a pénzügy feladata, hiszen szükség esetén kezelni kell a felmerülő problémákat.

A feladatokba külső segítség is bevonható, a külső alkalmazás pedig felhő alapú is lehet - zárul Sztankó Dániel írása az RSM.hu blogján.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!