Erre figyeljen, ha cége halasztott fizetésekkel dolgozó iparágban működik

2018.10.30. 16:57

Az építőiparban jókora jelentősége van a halasztott fizetés lehetőségének. Az átlagos fizetési határidő az iparágban 60 nap, ami a 15 naptól esetenként a 90 napos hitelezésig is terjedhet. A pénzügyi és követeléskezelési problémák minimalizálása és hatékony kezelése ezért rendkívüli fontosságú az építőipari cégeknek.

A hazai építőipari kereskedéssel foglalkozó Mapei Kft. szerződött partnerállományából 98 százalék a halasztott fizetéses szerződés. Átlagosan 3 milliárd forint körüli az áruhitelezés nagyságrendje, ami igen jelentős, és kockázatokkal jár.

A kockázatokat átgondolt creditmenedzsment megoldásokkal minimálisra lehet csökkenteni. Mindez már a szerződéskötést megelőző lépésekkel kezdődik. Lényeges és elkerülhetetlen, megismerni több oldalról is átlátni egy induló üzleti kapcsolatot: kereskedelmi tervek, értékesítői elképzelések, a partner igényei és elvárásai és végül, de nem utolsó sorban a pénzügyi oldal - kockázat felmérés, a hitelezési lehetőségeink, hitelbiztosítói lefedettség.
Induláskor ajánlott feltérképezni a partner döntéshozói, pénzügyi – kereskedelmi vonalát, szinteket, a kontaktokat rögzíteni és egy bemutatkozó kommunikációval a személyes kapcsolatokat megteremteni, amit a továbbiakban heti, napi szinten érdemes fenntartani és erősíteni.

Az építőiparban jelentősek bár a kockázatok, viszont ez alapos és átgondolt vizsgálatokkal kivédhetőForrás: Origo

Szintén nagyon fontos a leendő partner pénzügyi, likviditási és jogi helyzetén túl a tulajdonosi háttér és tulajdonosi összefonódások vizsgálata.

A szakember szerint nem lehet csak kereskedelmi központú vagy pénzügyi, kockázatkezelési szempontú egy cég üzletpolitikája, credit managementje. Az értékesítési célokat, partneri elvárásokat és pénzügyi hitelezhetőségi kereteket kell egymáshoz közelíteni és megtalálni az optimális megoldást.

Természetesen a legkörültekintőbb tervezés ellenére is, az építőiparban mindig van előre nem látható, a partnerek jószándékán és igyekezetén kívül eső körülmény, ami fizetési nehézséget, késedelmet, átmeneti likviditási problémát teremthet.

Ilyenkor kiemelten fontos az előzetes informálás. Ne a lejárat utáni telefonos megkereséskor sorolja a partner a nem várt problémákat, eseményeket, hanem előzetesen ő kezdeményezze az egyeztetést. Meg kell ismeri a partner pénzügyi helyzetét és közösen megtalálni a mindkét cégnek megfelelő, és még tolerálható fizetési ütemet, módot – mondta Nagy Lenke, a Mapei Kft. pénzügyi vezetője a nemrégiben megrendezett III. Országos Kereskedelmi Hitelkockázati Konferencián.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!