A NAV megkezdi az online számlákkal kapcsolatos ellenőrzéseket

2019.01.29. 19:39

A NAV megkezdte az online számlázásra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség ellenőrzését – hívta fel a figyelmet a MAZARS. Első körben azok a cégek számíthatnak ellenőrzésre, amelyek 1 millió forint feletti áfa eltéréssel rendelkeznek. Ha kiderül, hogy egy vállalat nem tett eleget adatszolgáltatási kötelezettségének, számlánként akár 500 ezer forintos bírságra is számíthat. Pedig ingyenes megoldással is elkerülhető a probléma.

A NAV megkezdte az online számlázás ellenőrzését – hívta fel a figyelmet legújabb elemzésében a MAZARS. Az adószakértő cég kiemelte, hogy a vizsgálatok január 21-től kezdődtek meg, és azokat célozzák, akik nem teljesítik adatszolgáltatási kötelezettségüket a 100 ezer forint feletti áfatartalommal rendelkező számlákról.

„Noha az ilyen számlákat 2018 július 1-jétől kell automatikusan jelenteni a NAV-nak, az átállás idejére türelmi időt adott az adóhatóság. A számlázórendszerek átállítása ugyanis sokaknak – főleg a nagyobb, multinacionális cégeknek – fejtörést okozott. A türelmi időnek azonban vége, és a NAV megkezdte az ellenőrzéseket" – mondta H. Nagy Dániel, a MAZARS adóigazgatója.

Első körben az a mintegy másfélezer vállalkozás számíthat a revizorok fokozott érdeklődésére, amely a tételes adatszolgáltatás szerint 1 millió forint feletti áfa eltéréssel rendelkezik, vagy belföldi beszerzései jelentős részét kényszertörlés alatt álló adózókkal bonyolította.

„Az adóhatóság módszere egyszerű, de hatékony: a vevői tételes adatszolgáltatásból származó adatokat összevetik az online számlázásból származó eladó oldali adatokkal. Ez alapján az eladó könnyen lebukik, ha nem teljesítette online adatszolgáltatási kötelezettségét."A tét pedig óriási: a nem megfelelő adatszolgáltatás számlánként 500 ezer forint mulasztási bírsággal is sújtható – mondta az adóigazgató.

A mulasztás tétje fél millió forint - számlánként!Forrás: Shutterstock

A bírság több módon is elkerülhető. Lehetőség van a NAV Online Számlázójának használatára, méghozzá ingyenesen. Ez azonban elsősorban a mikro- és kisvállalkozások számlázási igényeinek felel meg. Viszonylag gyorsan, egyszerűen és költséghatékonyan válthatnak a cégek külső szoftverre is, ám ezek sem felelnek meg minden célnak.

„A legnagyobb gondban az integrált vállalatirányítási rendszereket használó nagyobb cégek vannak, az ő folyamataikba ugyanis nehezen illeszthetők be ezek a megoldások. Sok ilyen cég választja az „árnyékszámlázást", azaz kiállítanak egy számlát saját rendszerükben, és egy olyat, ami megfelel a NAV elvárásainak is. Ezt azonban az adóhatóság kifogásolhatja kettős számlázás miatt. Épp ezért a nagy cégek sok esetben jobban járnak, ha – saját rendszerük felkészítéséig – kiszervezik számlázásukat külső cégeknek. Erre írásos meghatalmazás alapján van is lehetőségük" – hangsúlyozta H. Nagy Dániel.

Ugyancsak nem javasolt megoldás az ügyletek szétdarabolása 100 ezer forintnál kisebb áfatartalmú számlákra, mert ez szintén kiválthatja az adóhatóság nemtetszését. Nem megoldás az sem, ha az adózó a megfelelő szoftver használata helyett folyamatosan üzemzavarra hivatkozik, és kézzel tölti fel a számlákat. A NAV ezért is büntetést szabhat ki.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!