Mire az ügyfél kitalálja, mit akar, kész a termék

2014.08.23. 19:07

A hagyományokhoz való hűséget és a kíméletlen versenyszellemet egyszerre akarta megjeleníteni a cége nevében, így az Epsomi Derby győztes lovai közül választott névadót Kovács Péter, az Oriana szoftvercég alapító ügyvezetője. A vállalkozás tavaly megkétszerezte az eredményét, a menedzsment már a közeljövőben a nemzetközi terjeszkedésben gondolkodik.

Az Oriana fő profilja egy olyan alkalmazásfejlesztési keretrendszer, amely - a fejlesztők szándékai szerint - hatékonyan, gyorsan, de mindenekelőtt olcsón teszi lehetővé bizonyos személyre szabott üzleti alkalmazások fejlesztését. Úgy gondolják, ezzel radikálisan új szemléletet honosítanak meg a piacon.

Saját tapasztalat

„A menedzsment tagjai korábban multinacionális cégeknél a saját bőrükön tapasztalhatták, hogy nincs a piacon olyan üzleti alkalmazás, amely száz százalékban testre szabható, a költségei és az implementálásához szükséges idő mégis ésszerű keretek között marad” - mondja Kovács Péter.

Kovács Péter, az Oriana alapító-ügyvezetője.

Fotó: Balla Zsolt

Nagyvállalati ügyfelek

Az Oriana ezt az űrt kívánta betölteni, amikor 2002-ben a piacra lépett, az alapítók kapcsolati hálózatának megfelelően elsősorban nagyvállalati ügyfelekkel. Az elmúlt évtized építkező munkája Kovács Péter szerint most új eszközöket ad a cégnek, és új üzleti távlatokat nyit meg a fejlődése előtt.

Kisebbik rossz

Egy céges szoftver bevezetésekor a döntést meghozó menedzserek a jól ismert dilemmával szembesülnek. Megvehetnek egy kész, úgynevezett dobozos szoftvert, ami ugyan azonnal használható és viszonylag olcsó, de a funkcionalitása az esetek döntő többségében csak kisebb-nagyobb részben fedi az előzetes elképzeléseket.

Ha ez az út nem elég vonzó, akkor dönthetnek a saját fejlesztés mellett, ez viszont óriási költséggel és jelentős kockázattal is jár, hiszen egy bonyolultabb applikáció esetén a fejlesztés akár több évet is igénybe vehet, és addig megváltozik a piaci környezet, illetve a megrendelő igényei is átalakulhatnak.

Prototípus azonnal

Az Oriana ezzel szemben az állítja, hogy mire az ügyfélben felmerül az igény egy üzleti alkalmazás iránt, addigra a fejlesztés 60-70 százaléka már el is készült, hiszen a rendszer kész üzleti alkalmazásmintákból, panelekből építkezik.

Üzleti intelligencia

Miközben a vállalatirányítási szoftverek piaca nemcsak telített, de viszonylag kötött is – hiszen a könyvelés, a szabadság-nyilvántartás vagy a készletkezelés kulcselemeit jogszabályok rögzítik –, addig komoly lehetőség van az üzletkritikus folyamatok informatikai feldolgozásában. Ezeket a folyamatokat kívánja segíteni az Oriana alkalmazásplatformja is.

Hagyományosan ilyen területnek számít például az értékesítés, a CRM, az ügyfélszolgálat, a termelésirányítás, de akár a logisztika, a projektmenedzsment, a dokumentum- vagy a pályázatkezelés is.

Miközben ezek a területek sokkal szabadabban testre szabhatók, mint például egy számlázószoftver, addig a megfelelő informatikai támogatás esetén ezeknek a folyamatoknak az üzlet sikerére gyakorolt hatása is óriási lehet.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az Oriana az ügyféllel való első megbeszélések egyikére már prototípussal érkezik, a megrendelőnek pedig a fejlesztés alatt rálátása és ráhatása van a folyamatokra.

Visszaforgatott tőke

„A cég első tíz évében a bevételeink jelentős részét, mintegy 20 százalékát innovációra és fejlesztésre fordítottuk” - mondja Kovács Péter, aki a 2002 és 2012 között eltelt időszakot a cég történetében „tanulóperiódusnak” tekinti

Szerinte az ez idő alatt létrehozott technológia és felgyülemlett tudás lehet az, ami a következő években az Oriana ugrásszerűen gyors fejlődését megalapozhatja.

Vállalkozóportrénk holnap megjelenő, következő részében azt tekintjük át, hogy milyen szemléletmóddal lehet egyedi előnyöket kínálni a kiélezett, szoftverpiaci versenyben, és hogy mi különböztet meg egy egyszerű terméket egy folyamatosan fejlődésben lévő ökoszisztémától.

vállalkozóportréOriana