Az innováció új világot épít

2015.12.27. 11:50

Öt éve „Győr büszkesége” az Attrecto állandó jelzője, de ők ezt még mindig nem merik elhinni. A mobilmegoldásokat fejlesztő vállalkozás egy üzleti kudarcnak köszönheti a szakmai sikerét, és azt is, hogy a világ top 10 cége között is akad ügyfele. Az alapítókkal beszélgettünk.

  • Vízfejű a magyar startupkultúra, nagyon ritka a vidéki siker.
  • A vezetőség két tagja már általános iskolában saját gyártású kulcstartóval kereskedtek.
  • Az üzleti szférában nincs jelentősége a csillogó marketingcsomagolásnak, a lakossági ügyfeleknél nagyon is.
  • Ha nem ellenkezne az elveikkel a hadi fejlesztés, talán már megvette volna az Attrectót egy amerikai cég.

Az Attrecto Kft. vezetősége: Kiss Benedek, Kiss Gergely, Zséger Ádám, Birtha Ákos

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mit gondolnak, mennyi lendület van még a magyar startuposdiban?

Birtha Ákos, technológiai igazgató: Mi úgy kezdtük a munkát, hogy ezt a szót nem is használta senki. Mi sem foglalkoztunk a kérdéssel túl sokat, olyan céget szerettünk volna építeni, amelyik szakmailag felpezsdíti Győr életét.

Kiss Benedek, üzletfejlesztési igazgató: Még a tőkebevonást sem határoztuk el tudatosan előre, szembejött mint lehetőség. Megismerkedtünk Zsembery Leventével egy rendezvényen, néhány hónappal később pedig a befektetőnk lett.

Sosem érzik lufinak ezt a hajszolt, küszködő rajongást?

Kiss Gergely, vezérigazgató: Én csak hősöket látok, ha körülnézek. Semmi bajom azzal, ha valaki inkább a biztonságot választja, mint a kockázatot, és nem jön lázba az önmegvalósítástól, attól, hogy úttörő lehessen a szenvedélyében. Ákos és én kollégák voltunk az SAP-nél, kiváló állásunk volt egy menő cégnél, de egy pillanatra sem ment ki a fejünkből az aranyásó szerepmodell.

Kiss Gergely

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Zséger Ádám, operatív igazgató: Az, hogy ma még nem látunk tőzsdére ment magyar startupokat, nem jelenti azt, hogy ne lennének eredmények. Szerencsére rengetegen megpróbálják, nagyon helyesen, legyen is sok fiatal, aki így gondolkozik, ettől alakul ki a valódi vállalkozói szféra. Hiszen ma még jelentős a magyar lemaradás az amerikaihoz képest. A mi oktatási rendszerünk inkább alkalmazottakat képez, nem self made maneket. Ne is várjunk gyors eredményeket, az a fontos, hogy lassan, de biztosan kialakuljon egy új szemlélettel rendelkező, fiatal vállalkozói réteg.

Az Attrectónak miben segített a tőkeinjekció?

Kiss Gergely: Annak idején hárman kezdtük a munkát, meg néhány kolléga besegített a győri egyetemről, és amikor kockázati tőkéhez jutottunk, egy csapásra 25-en lettünk, ma pedig már 60 feletti a létszámunk. Mi business know how-t kapunk az X-Ventures-től az üzlettárs mellé, és ez komoly érték. Magunktól sokkal felkészületlenebbek, járatlanabbak voltunk az üzleti teendőkben.

Nem volt még konfliktusuk a testülettel?

Kiss Gergely: Rengeteg volt, talán lesz is még. De nem az a cél, hogy elkerüljük a konfliktusokat, hanem hogy közösen megoldjuk őket. Egyetlen nézeteltérésünk sem mérgesedett el, mindegyiket sikerült megoldanunk.

Zséger Ádám: Az összes ilyen eset gondolkodásra sarkallja a feleket, és ebből is nagyon érdekes megoldások születnek.

Zséger Ádám

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kezdetben saját alkalmazásokat fejlesztett, de mára üzleti partnereinek épít mobil stratégiát és fejleszt egyedi mobil megoldásokat az Attrecto. Miért?

Kiss Gergely: Egyszerűen nem sikerült betörnünk a piacra. Mérnöki szempontból sikernek tartjuk a termékeinket, büszkék is vagyunk, de rengeteg pénzt elvitt a fejlesztés. Ha ma megnézzük magunkat, egyáltalán nem az lett belőlünk, amiről 3 évvel korábban beszéltünk a befektetőkkel. Képzelheti, ebből mekkora konfliktus lett! A pénz csak égett, az eredmények nem jöttek, nem értettünk egyet az irányban. Végül az volt a megoldás, hogy fordítsunk egyet a hajón a termékfejlesztés irányából a szolgáltatás irányába. És ez végül nagyon szépen beindult. Nincs azzal probléma, hogy kudarcra épülő siker a miénk. Ez a történetünk legfontosabb üzenete.

Birtha Ákos: Amikor érzékeltük, hogy az eredményeink elmaradnak a tervektől, tartottunk egy hosszabb helyzetelemzést, ahol tudatosítottuk magunkban, hogy mi az, ami gyengén megy, és mi az, ami inkább az erősségünk. A kudarcból tapasztalatot kovácsoltunk.

Birtha Ákos

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Gergely is, Ákos is hosszú éveket töltött multinál. Mennyit hoztak át ebből a szemléletből?

Birtha Ákos: Őszintén bevalljuk, hogy sokkal jobban beszéljük az üzleti szektor nyelvét, mint a lakossági ügyfelekét. Ennek biztosan részben az az oka, hogy korábban nagyvállalatokkal dolgoztunk, mélyen beleláttunk a működési elvekbe, döntési mechanizmusokba. Mindemellett a céges operációba is áthoztunk olyan elemeket, aminek kisebb méretben is van létjogosultsága.

Ha annyira megbecsülték ott a munkájukat, miért ugrottak át a sokkal kockázatosabba?

Kiss Gergely: Micsoda kérdés ez? Self made manként a magunk urai vagyunk, minden, amit elérünk a mi kudarcunk, a mi eredményeink. A mi pénzünkből születik meg minden ötletünk. Ez mindent megér.

De tíz éven át nem hiányolták.

Birtha Ákos: Az egy fontos fejlődési szakasz volt. Egyrészt megértettük, hogy a világ vezető cégeinél milyen informatikai problémák jelentkeznek, és azokra milyen válaszokat lehet adni. Emellett kisebb projektekben mindegyikünk elkezdett tapogatózni vállalkozói irányba.

Kiss Benedek: A bátyám már 1999-ben alapított egy bt-t. Weboldalakat épített elsőéves egyetemistaként és bulizni járt a bevételből. Én 1998-ban benzinkúton dolgoztam, Amerikában pincérkedtem, használt autókat hoztam be Németországból, azokkal kereskedtem. Sőt általános iskolában saját gyártású kulcstartókat árultunk a többi gyereknek, be is hívta a szüleinket az igazgató.

Mondhatom, mindig is saját céget akartunk, olyat, amelyikben van potenciál. Sőt az is 1998-ban történt, hogy írtunk az eBaynek, megcsinálnánk mi a magyar verziót. Ekkor a Vatera még 5 évig sehol sem volt.

Mit válaszoltak?

Kiss Benedek: Semmit.

Kiss Benedek

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Milyen pluszt ad az Attrectónak az, hogy Győrben működik?

Birtha Ákos: Tény, hogy egy idő után nagyon elegünk volt az ingázásból, a multinál töltött éveink alatt ugyanis naponta autóztunk el Győrből a budapesti Graphisoft parkba és vissza. Ennél persze fontosabb, hogy lokálpatrióták vagyunk. Tudtuk, ha saját céget alapítunk, azt mindenképp Győrben tesszük. Mivel ott álltunk a smartphone trend legeslegelején, úgy értékeltük, hogy egyre kedvezőbb a csillagegyüttállás a saját vállalkozás beindításához.

Kiss Benedek: Győr szuper kulturált és élhető város, sőt, azt kell mondjam, ez nemzetközi szinten is igaz. Aki akar sem tud itt tíz percnél többet utazni egyik helyről a másikba. Közel van az egyetem, közel van Ausztria. Ez mindig is nyugatias város volt, már gyerekkorunkban is az osztrák tévét néztük.

Nem fáj a szívük az alkalmazásaikért? A több mérnöki munkáért, amit úgy szeretnek?

Zséger Ádám: Csak szemléletet váltottunk, most is alkalmazásokat fejlesztünk, csak mások részére. Most ez a profil jobban megy nekünk, de bízunk benne, hogy eljön még az ötletek ideje. Kezdetben mindent egy lapra tettünk fel, most viszont van egy stabil szolgáltatói üzletágunk, van kutatás-fejlesztési laborunk, és ha egyszer onnan kijön valami, ami érdekli a piacot, bármikor megcsinálhatjuk akár spin-offként (az egyetemről a piacra kipörgő vállalkozásként – a szerk.). Annyi előnyünk már megvan, hogy továbbra is tudunk startupként működni.

A menedzsment

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Milyen kapcsolatban állnak a Széchenyi István Egyetemmel?

Kiss Gergely: Szoros és harmonikus az együttműködésünk, részben emiatt tudunk egyre nagyobb súllyal beszállni a győri munkahelyteremtésbe. Van gyakornoki programunk, amit nagyon szeretnek az egyetemisták. Több kurzust tartottunk androidból és iOS-fejlesztésből, és akit ott nagyon tehetségesnek ítéltünk, elcsábítottuk magunkhoz dolgozni. Az egyetem kulcspartnerünk az innovációban, és komoly tartást ad nekünk, hogy bármikor fordulhatunk hozzájuk tudásért, tehetségért, támogatásért. Az informatikai oktatás itt nagyon erős, a hallgatóknak pedig nem kell arra várniuk, hogy egy pesti cég felszívja őket, mert már az Attrecto is nagyon érdekes lehetőség számukra, ahol kipróbálhatják magukat

Zséger Ádám: Tulajdonképpen olyankor is örülünk, amikor ugródeszkának használják a vállalatunkat, viszik a hírünket a világba. Tőlünk egyetlen kolléga sem haraggal ment el. A fiatalok pedig nagyon jól teszik, ha kipróbálják magukat nyugaton.

Zséger Ádám és Birtha Ákos

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mi volt 2015 legnagyobb eredménye az Attrectónál?

Zséger Ádám: Ha két dolgot emelhetek ki az eredményeinkből, az egyik természetesen az üzleti eredmények növekedése, a másik a szervezetfejlesztés. Muszáj előre menekülnünk. Nem maradhatunk lapos szervezet a végtelenségig, bár pillanatnyilag nagy előny, hogy tényleg bármelyik kolléga ötletére, kritikájára teljesen nyitottak vagyunk.

A lapos szervezetek mindig legnépszerűbb munkahelyek?

Zséger Ádám: Valóban népszerű, ugyanakkor egy idő után a kollégák épp a személyre szóló figyelmet nem kapják meg, amire pedig nagyon nagy szükség van. Visszajelzést adni pedig könnyebb hierarchiában.

Kiss Gergely: A menedzsment legfontosabb feladata az, hogy a csapat jól érezze magát, miközben szuper produktív munkát végez, hiszen ők viszik előre a céget. Van nálunk Commodor 64, és játszunk is vele, ahogy az Xboxszal is. Az emberközeli apróságoktól pezsdül fel a csapatszellem. Az utóbbi néhány hónapban majdnem megduplázódott a létszámunk, míg a vezetői kör ugyanaz, tehát az egy főre eső figyelem feleződött.

Kiss Benedek, Zséger Ádám, Kiss Gergely, Birtha Ákos

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Zséger Ádám: A kreatív környezet megteremtése fontos célunk. Ezen kívül pedig stabil jövőképet és teljesen transzparens működést kívánunk nyújtani. Fontos eredmény, hogy most már karriertervet tudunk felvázolni a csapatnak

Milyen kalandok érik a cégüket a szolgáltatáspiacon?

Kiss Gergely: Elmondok ehhez egy anekdotát. Képviselt minket egy partner az Egyesült Államokban, és ki kellett töltenie egy tesztet, a saját készségeinket kellett pontozni. A végén azt mondták neki, ti magyarok vagytok, így minden válaszotokhoz hozzáadunk egy pontot. Ez a magyar szerénykedés a magyar szemléletben gyökerezik. A lakossági felhasználóknál, tehát a B2C szektorban hátrányt jelent, de a vállalatokat érintő B2B-ben előnyt. Itt tisztán és semlegesen csak a tudás van, semmi csillogó marketinges csomagolás. Ez pedig szinte mindig inkább szolgáltatás esetén van jelen, mint terméknél. Ott azzal lehet előrejutni.

Akkor ezt felismerve ráfeküdtek a marketingre?

Kiss Benedek: Nem eléggé. Eleinte nem voltunk túl bátrak ebben, később aztán megoldást jelentett a már említett profilváltás.

Birtha Ákos: Igaz, közben arra is rájöttünk, hogy az alkalmazásaink üzenete sem annyira érthető, mint hisszük. A zászlóshajótermékünk éppen egy appgyártó app volt. De sajnos hiába volt felhasználóbarát a felület, a felhasználók többsége még így is túl bonyolultnak találta.

Birtha Ákos

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nem volt kedvük játszani, kísérletezni?

Birtha Ákos: Egyáltalán nem. Többnyire az lett a vége, hogy felkértek minket, a gyártó céget, csináljuk meg helyettük. Sokszor már az is problémát jelentett, ha a háttérképet be kellett állítani.

Igaz az, hogy a magyar mérnökök világszínvonalúak?

Kiss Gergely: Bár nem mesélhetjük el minden folyó projektünket, de több világcégnek is dolgozunk titokzatos projekteken, amelyekkel ők nagyon elégedettek. Győrből. Például a világ egyik legnagyobb biztosítójánál a globális CEO azt kattintgatja, amit egy összesen pár éve diplomás magyar mérnök fejlesztett. Szóval a rövid válasz az, hogy igen. Azok. Ezért is tiszteljük mérhetetlenül a kollégáinkat. A húszéveseket is.

Zséger Ádám: Többször küldtünk New Yorkba kollégákat problémát megoldani, és mi fejlesztjük például az egyik legnagyobb európai telekom cég hivatalos appját is.

Zséger Ádám

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Birtha Ákos: Az amerikai partnerünk nyíltan megmondta, úgy gondolnak ránk, mint egy SWAT teamre, azaz különleges kommandóra. Ez minket is, a magyar mérnököket is nagyon jól jellemez.

Mennyit kell dolgozni az ennyire fajsúlyos üzleti kapcsolatokon?

Kiss Benedek: Nagyon sokat és intenzíven. De emellett igaz az is, hogy gyakran vagyunk jókor jó helyen és felkészülten, szóval még abból is lehet üzlet, ha egy rendezvényen kimegyünk levegőzni, és csevegni kezdünk azzal, aki szintén ott ácsorog. Én egy ismerkedő beszélgetésben sokszor húzom elő a „magyar elme” adut, azaz mesélek a különleges magyar gondolkodásmódról, a sok magyar vívmányról és a sikerekről. Az üzletfelek emellett sokszor meglepően tájékozottak, hallottak 56-ról, tudják, mikor volt a rendszerváltás, képben vannak a magyar politikával.

Kiss Gergely: Legyél ott tíz helyen, abból egy bejön. Legyél ott száz helyen, abból működik tíz, legyél ott ötszáz helyen, lesz ötven sikered. Ez csak egyenes arányosság.

Kiss Benedek és Kiss Gergely

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kiss Benedek: Sok sikersztori láttán néhány olvasó azt mondja, szerencséjük volt a srácoknak. Szeretném árnyalni ezt egy kicsit.

A szerencse rontaná a nagy eredmények hitelét?

Kiss Benedek: A szerencse az, amikor a felkészültség találkozik a lehetőséggel. Mi bármerre megyünk, rettentően felkészültek vagyunk. Ha a legszebb álmomból vernek fel, akkor is el tudom mondani, miért jó velünk dolgozni. A lehetőséget viszont meg kell teremteni. El kell menni eseményekre, meetupokra. Ha kimegyünk Amerikába, és akad egy szabad délelőtt, van, hogy óránként guglizzuk, hol tartanak éppen mobilos vagy IT-s rendezvényt a közelben.

San Diegóban nagyon erős a hadsereg, miután pont egy ilyen meetupon összefutottam valakivel tavaly, megkerestek minket egy ajánlattal, de a fegyveripar, a pornóipar és a politika nálunk hiába kopogtat, ez értékrendi kérdés. Pedig ha erre a katonai megbízásra igent mondunk, talán már felvásárolt volna minket valaki a völgyben.

Két hete kint jártam New Yorkban. Három és fél nap alatt 15 megbeszélésem volt, 600 kilométert vezettem, 25-ször ültem Uberben és 5-ször taxiban. Ezt csak így lehet. Lehajolsz mindenért: self made man, self made success.

Az Attrecto igazgatósága

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ez a hatalmas lendület az építkezés kezdetén fontos, vagy már amikor növekedni kezd a vállalat?

Birtha Ákos: Minden nappal egyre fontosabb. Ha nincs nevünk, csináljunk, ha van, vigyázzunk rá és építsük.

Kiss Gergely: Az egész történet az értékteremtésről szól. Ezt várjuk a kollégáinktól, a partnereinktől, de még az ügyfeleinktől is. A klasszikus vállalati struktúrában sokan a saját helyzetükkel foglalkoznak értékteremtés helyett. Egy startupban senkit nem érdekel, ki kivel van jóban, kit ismer, egyedül az számít, hogy születik-e érték a kezei között.

Manapság gyorsan változnak az üzleti modellek és ezáltal a szoftverfejlesztőkkel szemben támasztott igények is. Gyorsan változnak a körülmények, akár egy projekten belül is, és a változásokat biztonságosan, jó kódminőséget tartva kell lekövetni. A korábban általánosan használt robosztus vízesésmodell helyett mi az esetek döntő többségében agilis módszertanokkal fejlesztünk szoftvert, és igyekszünk ezt az agilis gondolkodásmódot a cég vezetésében is alkalmazni. Így gyorsan és rugalmasan le tudjuk követni a piaci igényeket. Emberközpontú innovációval építünk új világot.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

fejlesztésstartupmobilapplikációAttrecto