Csak olyan menjen mentornak, aki képes figyelni és kérdezni

2015.02.16. 16:02

A mentorálás sokszor a hiányzó láncszem, ami összeköti az új munkatársat a majdani munkahelyi sikereivel. Ha nincs az előbbi, az utóbbi is elmaradhat. Egyelőre mégis kevés hazai cég fektet időt és energiát egy saját mentorprogram felépítésébe.

„A mentorálás egyáltalán nem a multik kiváltsága, ezt bárki, bármilyen környezetben és bármelyik iparágban elkezdheti” – mondta az Üzletrész kérdésére Gothárdi Ibolya, a múlt hét végén kiosztott Mentor Oscar díj egyéni kategóriájának fődíjasa. A díjazott „civilben” a Vodafone HR-vezetője, de mentori tevékenysége jócskán túlmutat a saját cégén, hiszen dolgozott például hajléktalanokkal is.

Hosszú távú segítség

A céges mentori tevékenység egy olyan, hosszú távú segítő folyamat, amelynek célja a mentorált szakmai fejlődése, előrelépése. Bár a multinacionális cégeknél a mentorálás sokszor formálisan felépített programként jelenik meg, a segítség tulajdonképpen ettől függetlenül, informális beszélgetéseken keresztül is érkezhet.

Nincs közvetlen beosztotti kapcsolat

A Vodafone esetében például egy félig formális programról beszélhetünk. A programban a cég kiemelt tehetségei kapnak mentori segítséget a vállalat felsővezetőitől.

A 2015-ös Mentor Oscar díjazottjai és zsűrije. Középen a zsűri elnöke, Komócsin Laura, tőle jobbra Gothárdi Ibolya az egyéni, balra pedig Pach Gabriella, a vállalati kategória győztese

„Az a tapasztalatunk, hogy a mentorálás akkor működik jól, ha a mentor és a mentorált között nincs közvetlen beosztotti viszony, illetve ha a két kolléga szakterülete minél távolabb áll egymástól – ekkor ugyanis a napi problémák és megbeszélnivalók nem vonják el a figyelmet” – mondja Gothárdi Ibolya, aki HR-es létére mentorált már pénzügyes és értékesítő munkatársat is. „Ebben a szituációban az a lényeg, hogy a mentorálás időtartamára minél inkább ki tudjunk szakadni a saját, mindennapi helyzetünkből, és az igazi ’high level’ problémákra keressünk megoldást”.

Nőkre céloznak

Vannak persze olyan vállalatok, ahol ennél formalizáltabb keretek között végeznek mentori tevékenységet. Ilyen például az idei Mentor Oscar vállalati kategóriájának a nyertese, a GE Lighting.

„Két programunkkal pályáztunk, az egyik egy kifejezetten női tehetségeknek szóló karriertámogatási program,  a másik pedig egy olyan projektünk, aminek keretében egy belső coaching akadémián házon belül képeztünk business- és executive coachokat a HR-vezetőinkből” – mondja Pach Gabriella a programok felelőse.

Extra erőfeszítés

A szakember szerint a programok egyedisége egyik esetben abból állt, hogy kifejezetten nőket céloztak meg a segítségnyújtással, míg a másik esetben abból, hogy itt a résztvevők a munkaidőn és a saját, napi feladatukon felül raktak komoly energiát a képzésbe, majd az azt követően indult coaching-folyamatokba.

Visszaigazolás

A programok sikerét egyébként a mindkét esetben kérdőíves felmérések igazolták vissza. „Azt is visszajelezték, hogy a program segíteni tudott olyan munkatársaknak, akik külső coachot nem fogadtak volna el, így azonban a belső coach segítségével megoldást találtak egy-egy elakadásukra” – mondja Pach Gabriella.

„A GE-nél eközben természetesen élénk figyelemmel kísérjük a vállalat diversity-mutatóit, újabb és újabb kihívásokat tűzve magunk elé. Ezzel kapcsolatban azt tudom elmondani, hogy a fejlődés folyamatos, ám, hogy a fejlődésnek mekkora része köszönhető a executive female mentoring programunknak, azt nyilván lehetetlen pontosan kiszámítani” – magyarázza Pach Gabriella.

Nem kell hozzá multi

Abban mindkét díjazott egyetért, hogy a mentoráláshoz sem anyagi, sem pedig kulturális értelemben nincs szükség a nagyvállalatok által nyújtott keretekre.

„A mentoringnak az a lényege, senior, tapasztalt vezetők adják át a tudásukat, tapasztalatukat a fiatalabb munkatársaknak” – mondja Pach Gabriella, aki szerint ha valaki most kezdene a saját cégénél mentoringgal foglalkozni, akkor első lépésként a cég senior vezetői között kell potenciális mentorok után kutatnia.

Tisztázni a kereteket

„Első lépésként tisztázni kell, hogy a szervezeten belül ki mit ért azalatt, hogy mentorálás, másodikként pedig fontos, hogy a majdani mentor egy kicsit alaposabban megismerkedjen a módszertannal és a felhasznált eszközökkel” – egésziti ki Gotárdi Ibolya, hozzátéve, hogy magyarul, sőt magyar szerzők tollából is jelentek meg olyan könyvek, amikkel el lehet indulni. „Csak olyan menjen mentornak, aki képes figyelni, hallgatni és kérdezni” – teszi hozzá végül a szakember.

Mentor Oscar

A Mentor Oscart hagyományteremtő céllal hozták létre olyan szervezetek, amelyek kiemelten fontosnak tartják a munkatársközpontú, támogató és ugyanakkor eredményorientált vezetői szemlélet meghonosítását és elismerését Magyarországon. A Business Coach, a Menedzsmentor, a Karrier Intézet, az Assessment Systems és a Legacy által támogatott díj iránt, amelyet idén ötödik alkalommal adnak át, stabilan nő az érdeklődés, az idei megmérettetésre 20 pályázat érkezett be.

mentoringMentor Oscar