Felpöröghet a balatoni kikötőszektor

2015.12.21. 13:12

Az X-Ventures Béta tulajdonrészt szerzett a Balaton Dock Kft-ben, amely két újonnan épülő balatoni kikötő, az alsóőrsi és a balatonfenyvesi kikötő üzemeltetője lesz. A két kikötő 2016 –ban nyit meg és összesen 590 helyet alakítanak ki bennük.

A tervezett kikötők vizének tisztán tartása is kiemelt fontosságú lesz

Forrás: MTI/Nagy Lajos

Prémium kikötők lesznek

Sikeresen zárult az X-Ventures Béta újabb tranzakciója: az Alap tulajdont szerzett a Balaton Dock Kft-ben.  Ezzel együtt négyre nőtt a Jeremie 2-es Alap aktív befektetések száma. A kikötőkben lehetőség lesz arra, hogy a hajók egész évben, minden kockázat nélkül a vízen maradjanak, amit a tavon ritkaságnak számító, jelenleg kevés kikötőben alkalmazott vízforgató rendszer garantál; ez biztosítja a befagyott Balaton esetén is a jégmentes vízfelületet a hajók körül.

Az egész éves igénybevételt szem előtt tartva a tervezett kikötők vizének tisztán tartása is kiemelt fontosságú lesz, melyről nagyteljesítményű vízcserélő fog gondoskodni. Balatonfenyvesen a kikötő elkészülése után a móló végén személyhajó-kikötő is lesz, ahol a Keszthely és Badacsony közötti szakaszon közlekedő személyszállító hajók is kiköthetnek.

Mi a helyzet a balatoni kikötőkkel?
A Balaton partján 24 településen összesen 74 kisebb-nagyobb, különböző típusú kikötő üzemel. Egy 2008-as felmérés szerint Magyarországon körülbelül 6000 hajót tartanak nyilván, amiből 5000 a Balatonon vesztegel. A kikötőhelyek egyharmada a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) tulajdonában van. A BH legutóbbi jelentése szerint kikötőiben néhány százalékkal tovább nőtt a bérlők száma. A cég 11 vitorláskikötőjében több mint 90 százalékos a kapacitáskihasználtság. A BH szerint "Nemzetközi összehasonlításban továbbra is alacsony a Balaton kihasználtsága hajózás szempontjából, ezért helye van a további kikötői fejlesztéseknek

A balatoni vitorláskikötők fejlesztése iránti igényt mutatja, hogy több kikötőjében várólistát kell vezetni a helyet bérelni kívánókról. A várólistáról való bekerülés ideje pedig években mérhető, ezért a várakozókat minden szóba jöhető alternatívával érdemes megtalálni.Az igények is változnak: folyamatosan nő az átlagos hajóméret, a szolgáltatások száma, minősége – például a víz- és villanyellátás, a környezet – is egyre nagyobb szerepet kap. A „szabadidős" vitorlázók köre is folyamatosan bővül, a Balaton rendre otthont ad nemzetközi versenyeknek.

A leginkább keresett kikötők a Balaton keleti medencéjében vannak (Balatonfüred, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Csopak), itt helyezkedik el az alsóörsi kikötő. Bár a Balaton nyugati medencéje nem feltétlenül a hajótulajdonosok elsődleges célpontja, a Balatonfenyvesi a partszakaszon 12 kilométer hosszan nincs vitorláskikötő: A beruházással a környék legmodernebb kikötője fog megvalósulni. A szolgáltatás újdonságtartalma miatt is megalapozottnak tűnik a várakozás, hogy mindkét kikötő népszerű lesz.

Először feketetnek ebbe a szektorba

Az Alap most először fektetett ebbe a szektorba, Zsembery Levente, az X-Ventures vezérigazgatója úgy véli, nagy az igény az új balatoni kikötők iránt, sok helyen folyamatos a várólista. Ráadásul ez két prémium kikötő lesz és a tapasztalat azt mutatja, hogy egy jól működő kikötő olyan további szolgáltatásokkal bővíthető, amely komoly addicionális növekedési lehetőséget rejt magában. A Balaton Dock másik két tulajdonostársa a két alapító; Bartos Dénes nyolcszoros magyar bajnok vitorlázó, és fia, Bartos Csaba.

Az X-Ventures Bétának ez a negyedik befektetése a cigarettafilter fejlesztéssel foglalkozó Optifilter, a nőgyógyászati diagnosztikai eszközt fejlesztő Origynation, és a gyógyszerkutatással foglalkozó Vudbenk Life Science után. A négy társaságban együtt több mint kétmilliárd forintos befektetést vállalt az Alap. 

BalatonbefektetésKikötő