Állatokon és virágokon vezetik le a stresszt a menedzserek

2016.01.13. 09:39

El tudnak képzelni egy ambiciózus üzletembert, amint az okostelefonja helyett egy üres rajzsablont húz maga elé, majd öltönyben és nyakkendőben, a nyelvét kidugva igyekszik vonalon belül tartani a kiscica bundáját élénkítő mokkabarnát? Egyre kevésbé szorul magyarázatra a látvány. A kreatív foglalkozás kitört az óvodákból és meghódította a felnőttek világát.

Amióta 2013-ban a skót grafikus, Johanna Basford kiadta az első színezőkönyvét, a fogalom új jelentést nyert. A célcsoport rég nem az óvodások: komoly közép- és felsővezetők szabadulnak meg a feszültségtől, míg önfeledten váltogatják a zsírkrétákat a gyerekeknek szánt daraboknál nyilván nehezebb és kifinomultabb paneleken. Azok, akik már megadták magukat a trendnek, arról számolnak be, amire számítani lehet: a színezéstől majdnem meditatív hangulatba kerülnek, minden kreatív folyamat enyhíti a feszültséget, az új hobbi relaxál és energizál, kiszakít a monotóniából.

Új kapukat tár fel a színezés

Forrás: Thinkstock

Az American Journal of Play szerint a színezés csökkenti a stresszt, bátrabbá és innovatívabbá teszi azt, aki kipróbálja, és az sem kizárt, hogy ily módon magasabbra ívelő karrierhez segíti. Az Egyesült Államokban egy művészeti terápiával foglalkozó szervezet úgy nyilatkozott, nem csodálkozik a hirtelen jött népszerűségen, a hatás kedvező. „A jelenséggel közelebb kerülünk ahhoz, hogy újra észrevegyük, milyen fontos kelléke a művészet az egészségnek, annak, hogy az ember jól érezze magát a bőrében.”

A kezdeményezés pénzügyi oldala azonban meglepetés. Tavaly ősszel a világ egyik vezető írószermárkája, a Crayola piacra dobta a maga színezőkönyv-sorozatát Crayola Color Escapes címen. Ennél is beszédesebb adat, hogy az Amazon 2015-ös top10-es listáján a tíz kiadványból három színező. Az egyik nyerő kiadvány Johanna Basford Titkos kert című könyve, amelyet világszerte 2 millió példányban vásároltak meg. Egy másik rajzoló, Jenean Morrison 2012-ben bukkant rá egy régi darabra a hetvenes évekből, innen kapott lendületet, ő magánkiadásban megjelentetett nyolc különböző kötetével jutott el nagyon komoly anyagi sikerig.

Viszik, mint a cukrot

Forrás: Origo

Árvai Tibor, a Rajzshop.hu webáruház marketing menedzsere elmondta az Üzletrésznek, hogy bár korábban is létezett a felnőtteknek szánt, például mandalákból álló színezőkönyv, a trendet kétségkívül Basford Titkos kertje indította el. „Ez és a többi felnőtt színező könyv abban különbözik a gyerekek számára szánt daraboktól, hogy gyönyörűen, finoman kidolgozott, művészi igényű rajzok szerepelnek benne, amelyek ezáltal elveszítették a gyerekes oldalukat és a felnőttek számára is szépek, ízlésesek. Nagyon aprólékos mintákról beszélünk, ezek összességükben kedves és szerethető képeket adnak” – mondta. Az ő webáruházuk eredetileg prémium minőségű rajzeszközöket forgalmaz, vásárlók hívták fel a figyelmüket arra, hogy ők már kimondottan ezekhez a színezőkhöz veszik a ceruzát. A vállalkozás ezért bővítette a kínálatát az egyre népszerűbb kiadványokkal.

Bár Árvai Tibor nem árult el számokat a saját eladásaikról, azt elmondta, az adatok mintegy 30 százalékkal meghaladták az elvárásaikat. „Láttuk, hogy külföldön hatalmas tábora van ezeknek a könyveknek, és az Amazon eladási listáján is vezette több ilyen kiadvány áll, ezért bíztunk benne, hogy nálunk is sikeres lesz a műfaj. Azt azonban nem tudhattuk, hogy ez a magyar közönségnek mennyire válik kedvencévé” – tette hozzá a marketing menedzser.

 

Johanna Basfordstresszmenedzserszínező