Kötelező lenne, de ritkán rögzítik a vásárlói panaszokat

2017.05.18. 13:54

Az esetek kétharmadában nem vesznek fel jegyzőkönyvet a vásárlói panaszokról a magyarországi üzletek. Ha mégis, akkor viszont gyakran rosszul töltik ki, és ilyenkor akár 100-200 ezer forint is lehet a bírság. Egy hazai kezdeményezés segít a vállalkozásoknak elkerülni a büntetést.

A fogyasztóvédelmi vizsgálatok során igazi banánhéjnak számít a reklamációs jegyzőkönyvek kezelése. A fogyasztóvédelmi hatóság az előző évben végzett ellenőrzései során az esetek 48 százalékában talált szabálytalanságot a kereskedelmi egységeknél, üzleteknél. Ez komoly gondot okozhat a vállalkozásoknak, mivel

a fogyasztóvédelmi bírság akár egyetlen jegyzőkönyv kitöltési hibája miatt is elérheti a 100-200 ezer forintot.

A fogyasztóvédelmi hatóság legutóbbi jelentése szerint a feltárt hiányosságok 68 százaléka abból adódott, hogy egyáltalán nem is vettek fel jegyzőkönyvet, noha ezt rendelet írja elő.

Ha mégis rögzítették a panaszt, akkor jogszabályban felsorolt tucatnyi kötelező tartalmi elem valamelyike hiányzott: összességében a felvett jegyzőkönyvek 23 százaléka volt hibás.

Az elkövetett hibák többségükben banálisak:

  • a hiányos jegyzőkönyvek 51 százalékánál nem tüntették fel azt a kötelező tájékoztatást, hogy az ügyfél jogvita esetén békéltető testülethez fordulhat,
  • az esetek 29 százalékában hiányzott a fogyasztó hozzájáruló nyilatkozata adatainak kezeléséhez,
  • 27 százalékban az igény rendezésének módját hagyták ki,
  • gyakori eset az is, hogy a fogyasztó neve, címe vagy éppen a bejelentés időpontja hiányzott a jegyzőkönyvből.

Erre a problémára igyekszik megoldást nyújtani Magyarországon elsőként egy startup, a Panaszkezelő.hu. Siklós Máté fogyasztóvédelmi szakértő, az oldal ötletgazdája azt mondta: az oldal használóinak nem kell tartaniuk a hibás jegyzőkönyvek miatt kiszabott bírságoktól, mivel a telepítés nélkül, online használható szolgáltatásban elérhető jegyzőkönyvek hiánytalanul tartalmazzák a kötelező formai elemeket.

Ha készül is jegyzőkönyv a panaszról, gyakran hibás

Forrás: Photononstop/Alain Le Bot

Hatósági címadatbázisa alapján a vásárló lakcíme alapján mindig automatikusan feltünteti a 20 békéltető testület, illetve az idéntől már fogyasztóvédelmi hatóságként is funkcionáló 197 járási hivatal közül az illetékest.

A jegyzőkönyv egy példányát jogszabály szerint haladéktalanul át kell adni vagy igazolhatóan el kell küldeni a vásárlónak. A Panaszkezelő.hu elektronikus jegyzőkönyvei könnyen elküldhető és nyomtatható PDF-fájlként készülnek el.

Siklós Máté hozzátette: az oldal alapszolgáltatásait bárki ingyen használhatja, de a nagyobb, extra szolgáltatásokat igénylőknek adott díjért bővített szolgáltatásokat is kínálnak.

fogyasztóvédelempanaszreklamáció