Hatvan éven felül fel kell készülni a generációváltásra

2018.03.19. 20:03

Salzmann Zoltán tanácsadó szerint a halogatás nem jó taktika. Az utódlásról igenis beszélni kell és akár tanácsadó szakembert is be kell vonni a folyamatba.

"A hatékonyságjavítás mellett a generációváltás a mai magyar vállalkozások előtt álló egyik legnagyobb kihívás" - mondja Salzmann Zoltán a Piacésprofit.hu-n. "Még nincsenek kialakult folyamatok és rendszerek a cégek sem családon belüli, sem azon kívüli átadására."

A cégvezetés átadása előtt legfontosabb, hogy a vezető vagy tulajdonos alakítson ki egy szerethető képet a cég eladását követő saját életéről. A szakember szerint ez a legnehezebb feladat.

A cég romlását, tehát azt a vészjelzést, hogy ideje lenne átadni a kormánybotot először pont a cégvezető érzi, hiszen látja, hogy a cég már nem úgy működik, ahogy korábban, amikor a csúcson volt. Talán ahhoz az érzéshez lehetne hasonlítani, amikor már nem a cégvezető vezeti a céget, hanem csak követi az eseményeket. Itt még lehet segíteni egy szakértő bevonásával. Ebben a fázisban még nem feltétlenül csökken a bevétel, de már nem az új vevőkért küzd a cég, hanem a meglévők megtartásáért.

Egy következő fázis, ami még nagyobb probléma, ha a cég erodálását már a vevő is látja.

A generációváltás halogatása nem jó sem a cégvezetőnek, sem az utódnak, sem pedig a cégnekForrás: Shutterstock

Salzmann Zoltán szerint a cég eladását legkésőbb akkor érdemes fontolóra venni, ha a cégvezető vagy tulajdonos megkezdi a hatvanas éveit.

Amennyiben kellő időben nem foglalkozik az idősödő vezető vagy tulajdonos az utódlás gondolatával, azzal az utódja elől is elveszi az értékes éveket, amikor esetleg a céget még meg lehetne menteni, új irányba lehetne fordítani és persze az utód is több jövedelemhez jutna a fiatalabb éveiben. Annak ellenére probléma lehet ez, hogy a céget esetleg pont a jelenlegi vezető építette fel.

Egy stabilnak hitt nagy ügyfél váratlan elvesztése vagy akár egy hirtelen távozó munkatárs okozta felfordulás váltja ki leggyakrabban, hogy a cégvezető tanácsadóhoz forduljon. Mint Salzmann Zoltán vallja, a megbízóval közösen addig keresik a kiutat, amíg ő is a magáénak tekinti azt, hiszen a megvalósítás alapvetően rajta múlik.

A teljes interjút a PiacésProfit.hu fent hivatkozott cikkében olvashatják el.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!