Ilyen a magyar vállalkozó: van ötlete, de nem meri megcsinálni

2018.05.30. 21:43

Az AGER (Amway Global Entrepreneurship Report) nyolc éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. Az idei AGER kutatás fókuszában azok a külső és belső tényezők állnak, melyek segíthetik vagy akár hátráltatják az embereket abban, hogy saját vállalkozást indítsanak.

Bár a magyarok negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák rendelkezésre állnak hazánkban is, ám kevesen érzik úgy, hogy érthető adórendszer (14 százalék) és támogató oktatási rendszer (13 százalék) segítené itthon a saját lábra állást. A hazai gazdasági helyzet a válaszadók tizede szerint megfelelő a vállalkozás indításához és mindössze 9 százalékuk gondolja úgy, hogy érthető a vállalkozások jogszabályi környezete Magyarországon. A külső tényezők megítélése összességében hasonló hazánkban, mint Horvátországban, Lengyelországban vagy Szlovákiában, de lényegesen kedvezőtlenebb, mint Csehországban, a balti-országokban vagy Szlovéniában.

Az önfoglalkoztatáshoz kapcsolódó attitűdök vizsgálata során kiderült: a magyarok inkább hajlandóak feláldozni szabadidejüket (39 százalék),

akár üzleti ötletük is lenne (35 százalék) és támogatónak érzik szűkebb környezetüket (52 százalék). Ám a bukás kockázatát kevesen vállalják (14 százalék) és még kevesebben tudják, honnan teremtenék elő a vállalkozáshoz szükséges tőkét (12 százalék).

Ötletünk még lenne is vállalkozni, de pénzünk nincsForrás: Shutterstock

A hazai válaszadók a cég indításához szükséges tőke előteremtésében szorulnak leginkább támogatásra (35 százalék), ezzel hazánk a 4. helyen szerepel a vizsgált 44 ország rangsorában. Adózási és jogi kérdésekben a magyarok 20 százaléka, ügyfélszerzésben, marketingben 13 százalékuk kérne segítséget. A legmagabiztosabbnak az üzleti ötlet kitalálásában (8 százalék) és a megfelelő munkavállalók megtalálásában (8 százalék) érezzük magunkat.

A vállalkozói hajlandóság a jelenlegi gazdasági konjunktúra idején a nemzetközi és európai tendenciákkal összhangban hazánkban is csak enyhe (4 százalékos) csökkenést mutat. Az ezt mérő AESI Index a nemzetközileg mért 47-es, és az európai 42-es értékhez képest Magyarországon idén 35-ös értéket ért el, hasonlóan a két évvel ezelőtti eredményekhez. Érdekesség, hogy bár hazánk a 44 országból a 35. helyen áll, a listában ezzel Németországot, Ausztriát, Romániát és Lengyelországot is megelőzte. A vállalkozói hajlandóság az ázsiai országokban a legnagyobb, Európában pedig a svédek végeztek az első helyen.

vállalkozáskutatástőkeAGER