Egyre több digitális szabadúszót alkalmaznak

2018.11.28. 13:15

Ami nálunk még csak kicsiben és főleg a fővárosban terjed, az az Egyesült Államokban már járványszerűen. Az újdonságokra nyitott cégek már most is kihasználhatják a freelancerek előnyeit.

A freelancer-re nincs pontos magyar megfelelő kifejezés. Leginkább a szellemi tőkéjét szolgáltatásként nyújtó, több ügyfélnek vállalkozási alapon és ezáltal kötetlen munkaidőben dolgozó munkavállalónak írható le.

Ez a munkaforma egyre terjed, a technológiai fejlődésnek és a közösségi irodáknak köszönhetően, melyek egy teljesen más munkakörnyezetet tárnak elénk, mint amit megszokhattunk.

De nem csak irodai környezetet lehet elképzelni a freelancerek ideális munkahelyeként, hiszen ilyenek a coachok, a trénerek, a fejvadászok, a szervezetfejlesztési szakemberek száma, akik sokszor csomagban, együtt is kínálják szolgáltatásaikat. A freelancer több előnnyel rendelkezik, mint egy alkalmazott, hiszen a szolgáltatás díján felül semmilyen további fizetési kötelezettség nem terheli a munkáltatót, mint táppénz, vagy fizetett szabadság, ráadásul a megbízó csak akkor fizet, ha a kiadott munka teljesült. Ráadásul a felmondás is egyszerűbb, hiszen nem kell végkielégítést fizetni. Jó ajánlás esetén a munkáltató kiváló minőséget kap, akinél nem merül fel képzési vagy fejlesztési költség.

Az előnyök ellenére a szabadúszók egyelőre nem fognak szárba szökkenni Magyarországon, elsősorban azért, mert a cégek csak abban az esetben fordulnak hozzájuk, ha egy napi nyolc órás munkavállalót nem tudnának megfizetni, vagy nincs annyi munka egy kisebb cég esetében.

A freelancerek még nem terjednek itthon igazán, pedig már magyar nyelvű gyűjtőoldaluk is van, ez a work.buzzForrás: 123RF

A közép- és nagyvállalatok zöme még mindig alkalmazottakban gondolkodik és a vállalkozói létet inkább rugalmassággal követi le, otthoni munkavégzéssel, rugalmas munkaidővel, külső segítség igénye esetében pedig külső szolgáltatókhoz fordul. További nehézség, hogy nincsenek bejáratott utak a freelancerek keresésére, megbízására, ezért nehéz eladni a felsővezetés felé (a beszállítót kisebb kockázatnak érzik a nagyobb cégek).

A munkaerőhiány és a hatékonyságnövelési kényszer miatt azonban a jövő könnyen hozhat olyat, hogy az alternatív munkaerők felértékelődnek. Erre még mindig a személyes ajánlások működnek leginkább, emellett persze hasznos lehet a LinkedIn vagy a work.buzz.

Cikkünk Karácsony Zoltán írása alapján készült, mely a Hrblog.hu-n jelent meg, ahol bővebben is olvashatnak a témáról.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!