Pusztán a jó kereset már kevés a Z generáció megtartásához

2018.12.05. 20:03

Az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat idén Virág Viktor, a MADS alapítója kapta. A vállalkozás egyebek mellett a diákok, nyugdíjasok kiközvetítésével foglalkozik. Az alapító szerint lényeges különbség van az Y és a Z generáció között, amire jó, ha odafigyelnek a munkáltatók, mert a fiatalabbakat nehéz pusztán a jó kereset ígéretével a céghez kötni. Portálunknak arról is beszélt, hogy milyen kihívásokat jelent a cégvilágnak a küszönön álló tulajdonosi generációváltás. A szakember az Mfor.hu-nak nyiltakozott.

A Országos Fiatal Vállalkozói Díjat idén elnyert Virág Viktor cége, a MADS, vagyis a Márton Áron Iskolaszövetkezet és a MADS WORK Kft. munkaerőt kölcsönöz, illetve közvetít. 3700 diák számára közvetítettek már munkát, így sok tapasztalatuk összegyűlt a hamarosan egyre nagyobb számban munkába lépő Z generációról, melynek tagjai 1995 és 2009 között születtek és ők az elsők, akiknél a felnövésük minden szakaszában már jelen volt az internet.

Virág Viktor szerint a fiatalokban van egy hatalmas lendület és bizonyítási vágy.

A Z generáció tagjai teljesen más szemléletmódot tudnak egy cég életében képviselni, mert másképpen látnak és máshogy állnak hozzá egyes munkafolyamatokhoz. „Digitális bennszülöttként" könnyedén oldanak meg olyan adminisztratív feladatokat, melyeket az X generáció tagjai nehezebben. „Úgy tapasztaljuk, hogy a Z generáció tagjai kevésbé lojálisak egy adott vállalathoz, mint az Y vagy az X képviselői, kivéve, ha a feladatkörük élményalapú és hozzájárul szakmai fejlődésükhöz. Nem akarnak életre szólóan elköteleződni egy adott munkahelyen." - nyilatkozta a vállalkozó.

Tíz évvel korábban a diákok fő motivációja a pénzkereseti lehetőség volt, kissé háttérbe szorult a karrier lehetősége és az önfejlesztés. Az elmúlt években azonban ez megváltozott, a mai fiatalok már szeretnék megvalósítani önmagukat, fontos számukra, hogy tanuljanak, fejlődjenek szakmailag, élmény legyen számukra a munka, amit elvégeznek. A pénz is fontos számukra, de hajlandóak kompromisszumra, ha az előző feltételek maximálisan teljesülnek.

A MADS segít a generációváltásban is (képünk illusztráció)Forrás: Shutterstock

Virág Viktor arról is beszélt, hogy a magyarországi cégek vezetőinek túlnyomó többségét alkotó X generáció tagjainak sajnos hamarosan komoly kihívással kell szembesülniük, a kiöregedéssel és a cégeik vezetésének átadásával. Sok esetben ez családon belül nem kivitelezhető, és Magyarországon ennek nincs is hagyománya, hiszen az első igazi vállalkozások a rendszerváltás után jelentek meg. A generációváltás küszöbén állunk, és a MADS célja azoknak a vállalkozásoknak segíteni, ahol az utódlás nem biztosított. A MADS-nek felkutatja azokat a fiatal tehetségeket, akik erre nyitottak és megvan bennünk az a plusz, ami a vállalkozóvá váláshoz elengedhetetlen. Ezen fiataloknak szeretnének egy olyan szakmai programot biztosítani az adott vállalkozásnál, aminek a végén, ha minden rendben megy, akár cégvezetők lehetnek.

A teljes interjú az Mfor.hu oldalán olvasható el.

Ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra, és többé nem maradsz le a friss híreinkről!